Queenstown, Lake Tekapo en Christchurch

14 april 2017 - Blenheim, Nieuw-Zeeland

Kia Ora allemaal!

Hier weer even een update van mijn reisavonturen. Op donderdag 23 maart ben ik rond de middag met de bus vanuit Dunedin vertrokken naar Queenstown. We waren maar met een klein groepje van 12 meiden dus ik had genoeg zitruimte in de bus. Vlak na vertrek zijn we even bij de World's steepest street (de steilste straat ter wereld) gestopt om wat foto's te maken en je kon helemaal naar boven lopen. Ik ben tot de helft naar boven gelopen en pff dat was nog een hele klim. Een paar meiden uit mijn bus gingen op hun buik op de weg liggen om foto's te maken en voor ik het wist lag er ook een Chinese vrouw naast ze op de weg! Die mensen maken echt overal een paar honderd foto's van, hilarisch! Na een hele fotoshoot kwam er een auto aanrijden, de meiden uit mijn bus hadden dit vrij snel door en stonden op om aan de kant te gaan. De Chinese vrouw had echter niks door en bleef op de weg liggen om nog meer foto's te maken. Ze had niks door totdat haar familie begon te roepen dat ze van de weg af moest gaan. Gelukkig was ze net op tijd opgestaan, anders was ze plat gereden en konden we haar van de weg schrapen haha! ;) Die mensen hebben bijna hun leven ervoor over om een goede foto te maken. Het is in ieder geval altijd erg vermakelijk om dit soort Chinezen taferelen te aanschouwen haha! :)

Na deze korte stop zaten we weer een paar uur in de bus en zijn we door veel verschillende landschappen gereden. Vlak voordat we Alexandra bereikt hadden reden we door een gebied waar het in de zomer wel 40 graden heet kan worden en in de winter kan de temperatuur er dalen tot -20 graden! Het is de warmste plek gedurende de zomer en de koudste plek tijdens de winter in Nieuw-Zeeland vertelde onze buschauffeur. Aan beide kanten was het omringd met bergen en langs de weg lagen grote rotsblokken. Dat komt omdat dit vroeger een gletsjer was, die waarschijnlijk is gesmolten door de opwarming van de aarde. Toen we in Alexandra waren kon je een grote klok zien hoog in de bergen waarop de tijd zichtbaar was, heel gaaf om te zien! Ik heb nog geprobeerd om er een goede foto van te maken, maar dit is niet echt gelukt. Een beetje zoals de Hollywood letters hoog in de bergen, maar dan in Nieuw-Zeeland.

Het is hier nu herfst, maar er zijn nog verrassend veel zonnige dagen, echt heerlijk! De bomen verliezen hun bladeren, kleuren al geel, rood en bruin. Heel mooi om dat te zien met het zonnetje erbij! Ik heb zelfs al de eerste kastanjes van de boom zien vallen. Het gaat zo snel en ook al wordt het wat kouder, de herfst hier is wel wat warmer dan thuis.

Na het schattige plaatsje Alexandra back on the road naar Queenstown! Iedereen in de bus had vooraf al een hostel geboekt, behalve ik: oeps! De buschauffeur heeft toen voor mij een overnachting geboekt in het Base hostel. Aan het einde van de middag kwamen we dan eindelijk aan in Queenstown, wat heerlijk om daar weer terug te zijn! Ik had alleen echt geen zin om in Base te overnachten, omdat ik daar niet zulke goede verhalen over had gehoord. Daarom ging ik het proberen bij het hostel waar ik al eerder had geslapen, Adventure Queenstown Backpackers. Helaas was dit hostel volgeboekt, maar ze hebben twee hostels in Queenstown, dus hij belde of ze daar nog een plekje voor me vrij hadden. Lucky me! Ze hadden nog precies één bedje vrij voor mij!! Dus ik ben snel daarheen gelopen om in te checken. Toen moest ik nog even beltegoed regelen voordat de winkel dicht zou gaan en daarna zou ik een Fergburger gaan halen. Ik liep beneden in de gang van mijn hostel onderweg naar buiten. Terwijl ik op mijn telefoon keek en alvast richting de deuropening liep, was ik de glazen deur compleet vergeten en BAM! Toen liep ik dus keihard tegen die glazen deur aan, dat deed best wel pijn kan ik je vertellen. :( Ik keek om me heen en was al lang blij dat niemand deze domme Bianca actie had gezien! Dat ik naar buiten liep, zag ik wel een vrouw wat vreemd naar me kijken, waarschijnlijk had zij de klap wel gehoord. Het was mijn enthousiasme van een Fergburger in het vooruitzicht en een superschone deur denk ik haha! ;) Ik heb er alleen een groenblauwe knie, een kleine bult op mijn voorhoofd en een zere pink aan over gehouden. Dat viel dus mee. :) Die avond heb ik mijn favoriete Fergburger bij het meer opgegeten onder het genot van een prachtige roze zonsondergang. Genieten!

Na een heerlijke douche en een goede nacht slaap in mijn favoriete hostel ben ik de volgende ochtend vertrokken naar mijn volgende bestemming: Lake Tekapo. We zijn via the Lindis Pass gereden en zijn gestopt om foto's te maken. Adembenemend mooi weer! (Ik zeg Google is your friend: dan kun je zien hoe mooi het eruit ziet!) De weg waarop we reden was omgeven door donker bruingekleurde heuvels en bergen met daarboven de zon die volop scheen. Hier kon je ook weer goed zien dat Nieuw-Zeeland een vulkanisch eiland is.

Onze lunchstop was bij Lake Pukaki, een heel groot meer. Het was jammer dat de zon helemaal achter de wolken was verdwenen toen we hier waren. Je moet Lake Pukaki maar eens googlen, op een zonnige dag heb je een geweldig uitzicht! Het water is dan heel mooi lichtblauw. Helaas had ik deze dag wat minder geluk, maar het is een goed excuus om hier nog eens terug te keren wanneer de zon volop schijnt! :) Rond koppiestijd zijn we in Lake Tekapo gearriveerd. Ik sliep in een hele kleine kamer met nog drie andere meiden uit Zweden. De kamer was in totaal denk ik 3 bij 4 meter met twee stapelbedden en nauwelijks ruimte voor je rugtas. Dit was de kleinste kamer waar ik tot nu toe in geslapen heb.

De middag en avond had ik lekker vrij voor mezelf dus heb ik een rondje gelopen door Lake Tekapo. Ik ben langs het meer gelopen en kwam uiteindelijk bij een hoge brug uit. Daar zag ik een Chinees koppel een hele fotoshoot houden met elkaar. Ik vond het wel geinig om te zien en stond daar terwijl ik dacht: die gekke Chinezen ook altijd! :P Toen wees hij naar mij en zei: yes you, come come! Voor ik het wist was ik een soort toeristische attractie geworden en wilden ze allebei met mij op de foto. Best grappig: ik liep daar gewoon rond in mijn dagelijkse kloffie en zij wilden mij blijkbaar, met mijn duim opstekend naast hen, vastleggen op hun vakantiefoto's. Daarna werd ik vriendelijk bedankt: thank you, thank you! Toen ben ik het dorpje in gelopen om wat fish and chips te scoren. Na dit heerlijke avondmaal begon het al af te koelen en ging de zon al bijna onder. Tijd om weer terug naar mijn hostel te lopen. Daar heb ik met nog wat anderen de film Bruce Almighty gekeken, leuke film! Er was geen wifi in ons hostel en verder was er ook weinig te beleven. Je kunt wel heel goed de sterren bekijken in Lake Tekapo, daar staat het bekend om. Gelukkig waren de wolken aan het eind van de middag weg getrokken waardoor het 's avonds heel helder was. Ik ben toen naar buiten gegaan om naar de sterren de kijken. Wauw! Ik kon de hele melkweg zien, prachtig! Ik zag honderden sterren en de maan was ook goed zichtbaar. Wel wat koud buiten, dus ik ben redelijk snel weer naar binnen gegaan en lekker op tijd mijn bedje ingekropen.

De volgende dag weer redelijk op tijd vertrokken naar Christchurch. Het was een sombere dag met veel regen. We zijn gestopt in het plaatsje Geraldine. Daar heb ik mezelf getrakteerd op een warme punt appeltaart, mmm! :) Begin van de middag zijn we aangekomen in Christchurch en het regende toen nog steeds. Het werd gelukkig een paar uur later droog dus toen ben ik wat boodschappen gaan doen en door de stad gelopen. Ik verdwaalde natuurlijk weer en heb toen een tijdje bij de Macdonalds gezeten zodat ik de wifi kon gebruiken. Uiteindelijk toch mijn weg weer terug gevonden naar het hostel. Mijn kamergenoten gingen op stap, want het was zaterdagavond! Ze vroegen mij ook mee, dus gingen we met z'n vijven de stad in. Daar aangekomen was het een gekkenhuis: er stond voor elke kroeg een dikke rij! Verder had iedereen die er rondliep vrij weinig kleren aan, wij voelden ons dus wat overdressed, letterlijk haha! Gelukkig stonden we met 10 minuten binnen, dus dat ging nog redelijk snel. Toen hebben we een paar drankjes en dansjes gedaan, het was een gezellig avondje. Het bier was er alleen bizar duur vergeleken met Queenstown! Hier betaalde ik bijna 10 dollar voor een pint, in Queenstown had ik voor 7 dollar een halve liter bier en voor 5 dollar een pint. Dat scheelt dus nogal wat. Het voordeel daarvan is dat je letterlijk na een paar drankjes wel weer klaar bent en dus geen kater hebt de volgende dag! ;) Elk nadeel heb weer z'n voordeel.

De volgende dag heb een sollicitatie- en wasdagje gehouden omdat het weer niet zo goed was. Maandag ben ik verhuisd naar een ander hostel en ben ik de stad ingegaan om foto's te maken. Christchurch is op dit moment één grote bouwput als gevolg van de laatste zware aardbeving in november 2016. Heel veel gebouwen staan nog maar half overeind of zijn helemaal ingestort. Bizar om te zien wat voor grote impact deze aardbeving heeft gehad op de stad! Best een treurige aanblik: zoveel schade. Christchurch heeft wel hele mooie streetart die je door de hele stad terugvind op muren en gebouwen.

Na vier nachtjes in Christchurch en nog steeds geen baan, heb ik besloten om te gaan druiven plukken. Ik had via sms een berichtje gestuurd en een minuut later werd ik al meteen terug gebeld. Dit was de snelste reactie die ik tot nu toe heb gekregen!

Mijn volgende blog gaat weer verder vanuit Christchurch op weg naar het Noorden van het Zuider Eiland.

Jullie zijn nu weer redelijk op de hoogte van alles en ik heb nu even geen zin meer om verder te schrijven. De beloofde foto's die ik zou uploaden hebben wat vertraging opgelopen doordat ik nu niet zo'n goede wifi verbinding heb. Daardoor kan ik ze wel plaatsen, maar dan krijgen jullie mooie zwarte plaatjes te zien en dat is natuurlijk niet de bedoeling haha! Ik hoop volgende week mijn foto's te kunnen plaatsen.

Nou ik wens iedereen een fijn Paasweekend en de groetjes van mij vanuit Blenheim!

Liefs Bianca

1. Sonja:
    14 april 2017
    Fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Toch die telefoon maar niet meer bekijken als je loopt, daar wordt je niet mooier van. Je hebt toch wel warme kleding bij je? Ben heel benieuwd hoe de herfst daar verloopt. En de winter. Het is iedere keer weer genieten van jouw mooie reisverhalen. Dikke knuffel.
  2. Marga Bisschop:
    14 april 2017
    Als ik je verhalen zo lees , heb je het, volgens mij reuze naar je zin , en kom je op geweldig mooie plekken ! Geniet er van !!!
  3. Nel Sepers:
    14 april 2017
    Weer leuk om je belevenissen te lezen.Het is volop genieten daar. Ben benieuwd hoe de druivenpluk bevalt. Jij ook goede paasdagen aan het andere eind van de wereld.
    Lieve groeten van 2 B.
  4. Anny Timmermans Bisschop:
    Hoi Bianca,
    Weer een leuk verhaal, je mag wel ff vaker schrijven hoor.
    Veel plezier nog.
  5. Anny Timmermans Bisschop:
    14 april 2017
    Weer een mooi verhaal: ben benieuwd naar de foto's! Goeie Paas: gisteren "the Passion" gekeken (vanuit Leeuwarden), was weer prachtig!
  6. Milou:
    18 april 2017
    Niceeeeee Bi!!! Heerlij die verhalen van jou.. Xx
  7. Yana:
    18 april 2017
    Het is heel prachtig wat je elke dag meemaakt. Mooi verhaal en leuke fotos