Milford Sound, Invercargill en Dunedin

26 maart 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Kia Ora allemaal!

Allereerst wil ik jullie even gerust stellen: ik pas nog steeds makkelijk in mijn kleren en ik ben ook nog lang geen alcoholist. Ik vind het lief dat jullie bezorgd zijn, maar dat is nergens voor nodig! :) Ik heb voorlopig geen dieet of AA meeting nodig haha! Daarnaast heb ik die paar kilo's er alweer af gelopen door de vele heuvels en wandelingen die ik hier doe.

Op zaterdagochtend dan vertrokken richting Milford Sound en daarna naar Invercargill. We zijn al om 8:45 uur vertrokken vanuit Queenstown. Onderweg zijn we redelijk vaak gestopt bij uitkijkpunten en hebben we wat korte hikes gedaan. Het is hier elke keer weer zo anders en prachtig. Het is net of je van het ene schilderij weer het andere schilderij binnenrijdt. Het ene moment sta je in een weiland tussen de bergen en het volgende moment kijk je uit over een prachtig meer.

Ik heb wel gemerkt dat het hier wat kouder is op het Zuider eiland, brrr. Maar dat maakt me niet heel veel uit, want ik heb gelukkig ook wat warme kleding meegenomen. Het was een lange dag met veel mooie momenten. We zijn door een gebied gereden met veel bergen en uiteindelijk zijn we zelfs door een berg heen gereden in een smalle tunnel. Onze buschauffeur was nogal grappig: hij zette spannende James Bond muziek op en slingerde met de bus door de tunnel heen. Toen we weer uit de tunnel kwamen zorgde hij voor het volgende special effect: muziek uit de film Star Wars omdat het uitzicht zo mooi was! Best een hilarische ervaring. :)

De Milford Sound schijnt één van de acht wereldwonderen te zijn en moet je dus een keer hebben bezocht. Om 15:00 zijn we aan boord gegaan van de boot en zijn we vertrokken. Het was nogal bewolkt weer met af en toe wat zon. Gelukkig was het wel droog, aangezien het 300 dagen regent in dat gebied!! Dus we hadden geluk! We hebben de Elephant Rock en de Lion Rock gezien, heel tof om deze dieren in de vorm van een berg te zien. Verder hebben we vele watervallen en zeehonden gezien. Ik vond het een mooie boottocht maar niet heel speciaal ofzo. Het was net zo mooi als de boottrip van het Noorder naar het Zuider eiland. Het verschil was dat ik tijdens de Milford Sound trip meerdere watervallen heb gezien en dat ik zeehonden heb zien chillen. ;)

Op de terugweg hebben we nog een kia gespot die op een bordje zat langs de weg. Hop, de bus aan de kant en iedereen foto's maken van die kleine bergpapegaai. Hij vond het allemaal wel prima en poseerde uitgebreid voor ons. Na deze lange dag kwamen we pas om 21:15 uur aan in Invercargill. Ik was kapot dus ben al snel mijn bedje ingegaan na een paar afleveringen Flikken Maastricht. :) Ik weet niet waarom, maar ik zou twee nachtjes blijven in Invercargill. Ik had er helemaal niet meer aan gedacht dat ik op zaterdagavond pas aankwam en dat ik daar dan zondag de hele dag had om wat te doen. Invercargill is maar een klein plaatsje en zondag zijn bijna alle winkels er gesloten. Alleen wat eettentjes, de Subway en de Dominos waren open. Verder was er ook geen supermarkt in de buurt. Pas later hoorde ik dat ze Invercargill the arsehole of New Zealand noemen en ik begreep ook meteen waarom! Sommige mensen noemen het zelfs the shithole of the world! Wat een spooky town! Ik ben zondag maar een half uurtje buiten geweest en er was echt niks te beleven. Ik ben maar tien mensen tegengekomen op straat en verder was het er angstaanjagend stil, op de langsrijdende auto's na. Dus maar weer wat afleveringen van Flikken Maastricht gekeken en een chilldagje gehouden.

Na een nacht vol snurklawaai van een kleine Chinese man en maar weinig slaap, vertrokken we de volgende ochtend al om 08:30 uur richting Dunedin. We zijn via the Catlins Coast gereden en zijn op vele mooie plekjes gestopt. Helaas was weer erg bewolkt en regenachtig, later op de dag kwam de zon gelukkig tevoorschijn en klaarde het op. Ik heb veel zeehonden en zeeleeuwen gezien. Die zeeleeuwen lagen maar twee meter van mij af, heel gaaf om zo dichtbij deze wilde dieren te staan! Het was een lange dag reizen en rond etenstijd kwamen we pas aan in Dunedin. De kleine Chinese man stond vooraan in de rij om in te checken, dus Mark en ik gingen snel achteraan in de rij staan. We hadden allebei weinig zin in nog een slapeloze nacht met snurklawaai. Pfieuw, gelukkig zaten we niet op dezelfde kamer als de Chinese snurker haha! Missie geslaagd! :)

Silke was ook nog in Dunedin en zou dinsdagmiddag weer verder trekken. We hadden afgesproken om samen ergens koffie te gaan drinken. We zijn een koffiezaakje binnen gestapt en hebben wat drinken besteld, vlak daarna hoorde ik de mensen naast ons Nederlands praten. Ik kijk opzij en zie daar ineens Tamara Visser zitten met haar moeder en der vriend. Best gek om iemand uit je dorp tegen te komen aan de andere kant van de wereld. We hebben elkaar even kort gesproken en gedag gezegd, vlak daarna gingen ze weer weg. Toen was het ook tijd om afscheid te nemen van Silke, we gaan elkaar over een paar maandjes zeker weer zien. :)

In Dunedin heb ik niet heel veel activiteiten ondernomen, ik ben vooral veel in de bibliotheek geweest om te solliciteren. Ik ben op verschillende vacatures gaan solliciteren en kreeg in het begin maar weinig reacties terug. Na een week kreeg ik de eerste reacties terug. Ik heb gesolliciteerd voor serveerster, schoonmaakster, receptioniste en druivenplukker. Een meisje dat bij mij op de kamer sliep had nog een vacature gezien bij een campervan bedrijf, dus ze heeft mijn telefoonnummer doorgegeven aan dat bedrijf. Ik hoop dat ze mij dan binnenkort gaan bellen. In de eerste week ben ik vrijdag met de bus naar Port Chamblers gegaan, daar woont mijn achterneef Hanz samen met zijn vriendin Pip. Ze hebben daar een restaurant café genaamd The Portsider. Ik had ze allebei nog niet eerder ontmoet , maar het leek me leuk om bij ze op bezoek te gaan. Ik heb een mail gestuurd en toen hebben we die vrijdagmiddag afgesproken. Het was een half uurtje met de bus en 's ochtends was het heel zonnig weer. Totdat ik om 14:30 uur naar de bus liep, het was opeens bewolkt en miezerig. Heel apart hoe het weer hier zo opeens kan verbeteren of verslechteren. Ik was rond 16:00 uur bij The Portsider en heb daar Hanz en Pip ontmoet, hele aardige mensen! Weer even lekker Nederlands gekletst ook. Ik heb daar wat gedronken en heerlijke zelfgemaakte bitterballen gekregen. Lekker genoten van Hollandse bitterballen in Nieuw-Zeeland! :) Ik heb weer gedag gezegd en ben toen nog een stuk langs het water gelopen. Om 19:00 uur heb ik de bus weer terug gepakt naar Dunedin city.

Ik ben 2,5 week in Dunedin gebleven omdat ik zo snel mogelijk werk wilde vinden terwijl ik daar was. Daarnaast had ik niet verwacht dat het een redelijk grote en leuke stad is om een tijdje te blijven. Verder zijn de hostels er ook vrij cheap, altijd fijn! Het weer is er redelijk goed, af en toe een paar dagen regen, maar veel dagen met zonneschijn! :) In Dunedin hebben ze veel gave streetart verspreidt door de hele stad. Dit maakt het leuk om gewoon door de stad te lopen en de creatieve streetart te ontdekken. Verder zijn er veel mooie parken waar je lekker in de zon kunt zitten. In de laatste week van mijn verblijf heb ik nog wat leuke activiteiten gedaan. Ik ben samen met Jill naar The Cadbury Chocolate Factory geweest en daar hebben we een rondleiding gekregen. We hadden een heel grappige vrouw die de rondleiding gaf, ze leek wel een comedian en praatte veel met gebaren. Jill en ik lagen steeds helemaal dubbel van het lachen omdat ze nogal apart was. Tijdens ons bezoek hebben we veel chocoladerepen gekregen en hebben we een rondleiding gekregen door het gebouw. We zijn niet in de fabriek zelf geweest, waar ze de chocolade producten echt maken. We zijn wel in een grote tank geweest waar we een waterval van 1000 liter vloeibare chocolade naar beneden zagen komen. Wat een lawaai gaf dat en de chocola zat echt overal! Gelukkig stonden wij in de chocolavrije zone. :) Verder zijn we in een aantal ruimtes geweest rondom de fabriek. Ook in de chocolade kamer, hier kon je warme chocolade eten en je eigen topping kiezen. Ik had lekker voor melkchocolade met kokos gekozen, mmm! :)
Na de rondleiding hebben we lekker een broodje met gesmolten kaas, pesto en tomaat gegeten omdat we allebei wel genoeg chocolade hadden gezien en gegeten.

Ik moest ook nog mijn tweede hepatitis B vaccinatie halen. Eigenlijk was ik hier al twee maanden te laat mee, maar beter laat dan nooit hè! Na ons chocoladebezoek gingen we bij de tatooshop langs omdat Jill graag een nieuwe tatoo wilde laten zetten. Ze kon hem diezelfde dag nog laten zetten, we hebben even in het park gezeten in de zon en zijn toen terug gegaan om haar tatoo laten zetten. Een uurtje later zat haar tatoo erop en gingen we op zoek naar het ziekenhuis voor mijn vaccinatie. Daar konden ze ons niet verder helpen, dus werden we naar de emergency doctors gestuurd. Hier gaven ze ook geen vaccinaties. Toen zijn we maar terug gegaan naar ons hostel want het was inmiddels alweer etenstijd. Bij de receptie van mijn hostel heb ik even gevraagd waar ik mijn vaccinatie kon halen. De man bij de receptie was heel behulpzaam en heeft twee adressen met informatie erbij voor me uitgeprint.

Dinsdagochtend poging 3 om mijn vaccinatie ergens te krijgen. Na een uurtje zoeken en rondvragen, eindelijk de juiste plek gevonden! Het medisch centrum, waar ik moest zijn, zat naast het parkeerdek in een winkelcentrum. Heel logische plek ook! Not! Ik heb toen meteen een afspraak gemaakt voor woensdagmiddag. Dat kon nog mooi, aangezien ik donderdag weer zou vertrekken uit Dunedin. Op de terugweg naar huis heb ik nog even mijn zonnebril laten maken bij de Specsavers. Haha ja, die heb je hier ook aan de andere kant van de wereld! Ik heb Jill nog laten zien waar de bibliotheek zat en die avond ben ik naar de bios geweest. Ik ging naar de film: A streetcat named Bob. Wat een mooie en goede film, wauw! Mooi om de vriendschap tussen mens en kat te zien in een waargebeurd verhaal. Als je hem nog niet gezien hebt: echt een aanrader!

Woensdagochtend weer uitgecheckt en 's middags naar het medische centrum om mijn prik te halen. Daar moest ik wat vragen invullen en toen kreeg ik mijn vaccinatie. Na mijn prik moest ik daar nog 20 minuten blijven wachten om er zeker van te zijn dat er geen reactie op zou treden. Dat doen ze puur voor je eigen veiligheid. Ik had hier nog nooit eerder van gehoord, maar na een halfuurtje liep ik weer gezond en ingeënt naar buiten. Die avond was het alweer mijn laatste nacht in Dunedin en de volgende dag ben ik weer met de kiwibus richting Queenstown vertrokken.

Nou dit waren mijn belevenissen tot en met Dunedin en binnenkort zal ik weer een stukje voor jullie schrijven over het vervolg van mijn reis. Veel leesplezier!

Ik zal zo meteen weer even wat nieuwe foto's toevoegen zodat jullie ook weer wat vers kijkplezier hebben. :D Jullie kunnen ook op mijn foto's reageren :) Ik vind het leuk om al jullie reacties te lezen en dat zo veel mensen mijn reisblog volgen!

Groetjes vanuit Christchurch!

Liefs Bianca

1. Anny Timmermans Bisschop:
    26 maart 2017
    Dat was weer een "very interesting and funny story"! Zo ontwijk je dus (Chinese) snurkers... We kunnen nog wat van je leren ;-)
  2. Marlou van Amstel:
    26 maart 2017
    Dat waren weer heel wat belevenissen! Het zal nog tegenvallen als je weer aan 't werk moet!
    Dus geniet er nog maar van!
  3. Jose:
    26 maart 2017
    Weer leuke belevenissen, je mag wel snel werk vinden denk anders zal je budget snel slinken.
  4. Nel Sepers:
    26 maart 2017
    Geniet nog even van een werkloos bestaan, zo te lezen niet verkeerd. Er moet natuurlijk ook weer brood op de plank komen. Succes, ben benieuwd wat het gaat worden. Gelukkig kan ik mijn "zorgen" over een bandeloos leven loslaten. Wat bijzonder om aan de andere kant van de wereld Velders te ontmoeten. Groeten uit een zonnig 't Veld.
  5. Sonja:
    28 maart 2017
    Hallo meissie,
    Wat weer een mooi verhaal. Gaaf he, die dieren zo dichtbij. Dat doet best iets met je. Je voelt je dan heel klein, dat was tenminste mijn ervaring in Canada. Je voelt je ook even 1 met de natuur waar je even deel van uit mag maken. Heel aparte belevenis.
    Maar dan de chocolade. Een chocodouche is schoonheidsverhogend hoor, hahaha. Die heb je nu toch mooi gemist, . Maar al met al een indrukwekkende reis. Nog heel veel moois toegewenst. Wacht weer op je volgende verhaal. Dikke knuffel.
  6. Marijke Boots:
    29 maart 2017
    Hoi Bianca
    Ik dacht je vader spek je wel maar ik lees toch dat je druk aan het solliciteren bent. Veel succes ermee en met jouw humor moet dat lukken. Mooie foto's heb je gemaakt wat een fantastische natuur. Bianca veel plezier nog en groetjes uit Berkhout.
  7. Anny Timmermans Bisschop:
    29 maart 2017
    Bianca heel mooi dat je het zo mooi hebt in NZ. Je geniet met volle teugen van de natuur en de dieren. Het zal weer vreemd zijn als je aan het werk gaat. We maken ons geen zorgen om je en genieten mee van je belevenissen. Lieve groeten van oma.