Nelson, Kaiteriteri, Westport, Lake Mahinapua, Franz Josef en Wanaka

25 februari 2017 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Kia Ora allemaal,

Het heeft even geduurd, maar hier is weer een nieuwe reisblog! Maandagochtend vroeg vertrokken met de bus richting de boot. Om 9:00 uur lekker op de boot en op weg naar Picton. Het was een hele mooie tocht en het was net of we tussen allemaal fjorden doorvoeren. Ik ben vooral binnen gebleven, maar later toch even naar dek 10 gegaan om buiten te kijken. Daar was het nogal winderig, dus na tien minuutjes snel weer naar binnen! Het was heel mooi weer en de zon scheen, maar ik waaide bijna om daar boven. De boottocht duurde ongeveer 3,5 uur voordat we aankwamen in Picton. Daar heb ik mijn tas opgehaald en weer hop de bus in. Rond 15:30 uur kwam ik aan in Nelson. Daar was het wat bewolkt met af en toe zon. Ik ben twee dagen in Nelson gebleven. Helaas regende het veel toen ik er was, dus heb ik daar mijn laatste blog geschreven en foto's op mijn reisblog geplaatst. Gelukkig was het de volgende dag een paar uur droog en toen ben ik door het dorpje gelopen. Net toen ik weer terug was in mijn hostel begon het opnieuw te regenen. Die avond had ik geen zin om te koken dus besloot ik uit eten te gaan. Nou, ik kan jullie vertellen: alleen uit eten gaan is echt heel saai! Ik was naar een Italiaans restaurantje gegaan en had vooraf een soort kaas en knoflookpizza. Als hoofdgerecht lekker lasagne. Het was heerlijk maar een beetje veel! De helft van mijn lasagne meegenomen in een bakje en de volgende avond opgegeten. Lekker makkelijk: hoefde ik niet te koken! ;)

Woensdagmiddag (8-2) ging ik met de bus naar Kaiteriteri. Ik zou om 14:45 uur opgehaald worden bij mijn hostel. De buschauffeur kwam me pas rond 16:00 uur ophalen, ik heb dus dik een uur buiten zitten wachten. Gelukkig was ik met twee andere meiden die ook op de bus moesten wachten, de tijd ging daardoor wat sneller. Rond 18:00 uur kwamen we aan in Kaiteriteri, daar ingecheckt en daarna mijn lasagne opgewarmd. Gelukkig hoefde ik niet te koken want het was echt super druk in de keuken. Ik had alleen de magnetron nodig. Ik sliep met vier andere mensen op de kamer en heb daar Bekka ontmoet. De volgende dag zou ik eigenlijk een hike door het Abel Tasman Park gaan doen en daar heen gaan met de watertaxi. Daar had ik me voor ingeschreven, maar het was onduidelijk waar ik heen moest om te betalen en de receptie was al gesloten. Dus besloot ik om gewoon maar niet te gaan en die avond wat wijntjes te gaan drinken met wat gezellige nieuwe mensen. Het was een leuke avond! De volgende dag had ik wel mijn wekker gezet om de hike te gaan doen om 9:00 uur, maar ik was nog heel moe. Toen ben ik weer gaan slapen en rond de middag ben ik met Bekka gaan hiken. We zijn langs allemaal kleine strandjes gelopen en hebben daarna lekker op het strand gezeten. Het was een heerlijke zonnige dag en 25 graden. Die avond mooi op tijd mijn bedje ingegaan en donderdag weer back in the bus! Ik ben twee nachtjes in Kaiteriteri gebleven.

Vrijdagochtend rond 11:30 uur vertrokken richting Westport. Onderweg zijn we voor lunch gestopt bij het Nelsonmeer. Prachtig uitzicht over het meer en de bergen. Er was een steiger waar veel zwarte palingen onder door zwemmen. Ze leken tenminste op paling, maar dan zwart en dikker. We kwamen pas rond 18:30 uur aan in Westport, dus besloten we om fish and chips te gaan halen. De keuken in ons hostel was nogal klein en druk. Ik zat samen met Bekka en Amy op de kamer. We zijn maar één nachtje in Westport gebleven en zaterdagochtend weer vertrokken naar Lake Mahinapua. Gelukkig bleven we maar één nachtje in Westport, want de volgende dag was er een grote hardloop marathon daar. Het zou er heel druk worden. In Westport hebben we eigenlijk voornamelijk de supermarkt, de visboer en ons hostel gezien doordat we pas later op de middag aankwamen.

Om 09:00 uur zijn we richting Lake Mahinapua vertrokken. Onderweg zijn we gestopt bij de Pancake Rocks. Dat zijn allemaal platte en ronde stenen die langs het water op elkaar gestapeld liggen. Zoals de naam al zegt: lijken deze stenen op pannenkoeken. :) het was een soort parkwandeling met uitzicht over zee. Het was leuk om te bezoeken, maar ik vond het niet heel erg bijzonder ofzo. Even later hebben we nog een hike van een uur gedaan bij Cape Foulwind. Je liep langs de ruige kust met uitzicht over de Tasman Zee. Ik heb ook nog wilde zeehonden gezien met jongen. Het was heel tof om deze dieren in het wild te zien. Ze zwommen lekker in het rond of dronken melk bij hun moeder.

Daarna zijn we naar Greymouth gegaan om inkopen te doen voor het themafeestje van die avond. Het thema was stout en mooi. Best een lastig thema dus en in die feestwinkel verkochten ze vooral halloween spullen en Kerstdingen. Weinig bruikbaars voor het thema dus. Toen heb ik gewoon maar rode ballonnen, partypoppers en rood crepepapier gekocht.
Ik ben toen gewoon als birthday girl gegaan die avond, want om 00:00 uur was ik jarig!

Die middag kwamen we rond 16:30 uur aan in Lake Mahinapua. Daar ben ik met Bekka even naar het meer gegaan en daarna hebben we een greenstone ketting gemaakt. Je kon dan zelf een greenstone uitzoeken en deze dan slijpen in de vorm die je graag wilde hebben. Daarna maakten ze er een gat in zodat je hem als ketting kon dragen. Ik heb gekozen voor een druppel, hij is best mooi geworden. Het was ook leuk om een keer echt zelf iets te maken! Ik heb nu een mooie ketting als aandenken. Om 19:00 uur werd het dinner geserveerd. Er stond pulled pork met aardappels, jus, groenten en krokant gebakken varkensbuik op het menu. Vooraf kregen we knoflookbrood en het nagerecht was brownie met chocoladesaus. Het was weer heerlijk!! Daarna wat drankjes gedaan en gaan omkleden voor het themafeestje. Ik had een zwartwit jurkje aangedaan en 3 rode ballonnen aan mezelf vastgemaakt. Verder had ik strikjes en rozen van het crepepapier gemaakt, die had ik overal vastgemaakt aan mijn jurkje en mijn tasje. Het zag er best grappig uit! ;) Het was een gezellig feestje en er ging zelfs nog een jongen strippen op het liedje I am sexy and I know it! We hebben erg gelachen! Om 00:00 uur kreeg ik vijf gratis shotjes van de barman omdat ik jarig was. Mmm! :) De volgende dag was het nog steeds mijn verjaardag en die ben ik goed begonnen met een dikke kater haha! ;) het ontbijt bestond uit pannenkoeken, brood en fruit. Goed anti-kater ontbijt dus!

Rond 10:30 uur zijn we weer vertrokken richting Franz Josef. Hier zou ik drie nachten blijven. Helaas was mijn verjaardag vooral heel erg nat! Het regende de hele dag, lekker Nederlands weer dus haha! Onderweg zijn we nog even gestopt bij een meer en we waren gelukkig al om 13:00 uur in Franz Josef. Daar zijn we vooral veel binnen gebleven. Die middag ben ik met Bekka naar een koffiezaakje gegaan om wat te drinken en een appelflap te eten. Daar was gelukkig ook wifi, zodat ik weer even in contact kon komen met de rest van de wereld. Het was tenslotte voor het eerst 36 uur lang mijn verjaardag dit jaar! Erg leuk om dat mee te maken. Die avond hadden we ons opgegeven voor onbeperkt pizza eten. Vooraf knoflookbrood en patat, vervolgens heerlijke vers gemaakte pizza's. Een goed verjaardagsdinner dacht ik zo. Iedereen heeft ook nog voor mij gezongen en ik heb een cocktail van Bekka cadeau gekregen. Dat was erg lief. :)

Ik had me in de bus opgegeven voor de helihike over de gletsjer. Helaas werd deze dinsdagochtend gecanceld vanwege het slechte regenachtige weer. Het zou vanaf woensdag opklaren en beter worden, daarom heb ik nog een extra nacht bijgeboekt. Het was het wachten waard hoor! Het was supergaaf! Ik kreeg warme en winddichte kleding aan, handschoenen, thermosokken, waterdichte schoenen, spikes en een tas. Daarna was het tijd om de helikopter in te gaan en naar de gletsjer te vliegen. Het was maar vijf minuutjes vliegen. We hadden een super mooi uitzicht over de gletsjer en de bergen. Uit de helikopter gestapt en onze spikes onder de schoenen gebonden: ready to go! Een stok erbij gepakt en de hike gestart. De hike duurde ongeveer 2,5 uur. We hadden een leuke gids: Mason, die veel informatie gaf over de gletsjer en de omgeving. Af en toe moesten we door een ijsberg heen kruipen en door een smalle kier van ijs lopen. Het was die woensdagochtend eerst zonnig en later wat meer bewolkt, maar het was in ieder geval droog. Af en toe vielen er ver van ons af grote stukken ijs en stenen naar beneden. Dat was soms wel ff spannend. Na onze hike weer terug met de helikopter en toen ben ik een paar uur in de spa pools gaan chillen. Lekker even niks gedaan. Woensdagmiddag nog wat hostels opgebeld om mijn accommodatie in Wanaka te regelen. Er was dat weekend een triatlon in Wanaka, dus alles was al bijna weer volgeboekt op booking.com. Gelukkig had ik na drie telefoontjes mijn accommodatie geboekt voor drie nachten.

Donderdagochtend vertrokken we rond 08:00 uur richting Wanaka. Bekka was al eerder weer verder gereisd dus ik was mijn vrienden weer kwijt. Het was dus weer tijd om nieuwe vrienden te maken. Iedereen was nogal moe in de bus, dus veel mensen waren aan het slapen, inclusief ik zelf haha. Na een klein half uurtje zijn we gestopt bij Lake Matheson. Bij dit meer zag je een perfecte reflectie van Mount Cook en Mount Tasman in het water. Adembenemend mooi! Later zijn we nog bij the Thunder Creek waterfall gestopt en bij Lake Wanaka. Beide weer erg mooi om te zien. We hadden gelukkig heel zonnig weer waardoor het uitzicht magisch mooi was. Het was wel een lange dag in de bus want we waren pas rond 16:00 uur in Wanaka. Ik heb die dag niet zoveel gedaan omdat ik moe was van de busreis. De volgende dag was het een mooie zonnige dag, maar voelde ik me een beetje alleen, omdat ik nog geen nieuwe mensen had ontmoet. Ik heb toen de was gedaan en mijn tas opnieuw netjes ingepakt. Die middag ben ik even een paar uur naar het strand gegaan. Toen ik terug kwam was er een meisje uit Alkmaar op de kamer bijgekomen, dus weer even lekker Nederlands gepraat. Helaas bleef zij maar één nachtje.

's Avonds ben ik naar het YHA hotel gegaan om de gratis wifi te gebruiken. Daar kwam ik Jordan weer tegen, een Engels meisje dat ik al in Kaiteriteri had ontmoet. We hadden afgesproken om de volgende dag samen naar de triatlon te gaan kijken. Dat was een leuk dagje. We hebben een paar uur langs het meer gelopen, gekletst, foto's gemaakt en de beroemde Wanakatree bezocht. Dat is een klein boompje dat vanuit het water groeit. Die avond hebben we samen gekookt, gegeten en nog wat gedronken. Jordan zou op dezelfde zondag als ik met de bus naar Queenstown vertrekken, dus konden we mooi naast elkaar zitten in de bus. Wanaka is trouwens echt een heel klein schattig plaatsje dat aan het Wanaka meer ligt, tot nu toe één van mijn favoriete plekken! Lekker rustig en evengoed genoeg te doen.

Nou ik heb mijn best weer gedaan en mijn volgende reisblog gaat weer verder vanaf Queenstown. Ik beloof jullie dat mijn volgende blog wat sneller na deze zal verschijnen. Er is hier gewoon zoveel te doen en ik heb lang niet altijd wifi, dus dat maakt het soms wat lastig. ;)

Iedereen bedankt voor de felicitaties op mijn verjaardag! Leuk dat jullie me nog niet zijn vergeten haha! Ook al zit ik zo ver weg. ;)

Ik heb ook al weer heel wat nieuwe foto's en video's toegevoegd aan mijn reisblog en Facebook. Die kunnen jullie dus lekker gaan bekijken. Have fun!