Rotorua, Taupo, River Valley en Wellington

6 februari 2017 - Nelson, Nieuw-Zeeland

Kia Ora allemaal!

Kia Ora staat voor hallo, goedemiddag en alles goed?! Het is de taal van de Maori Cultuur. Ze zeggen het hier heel vaak.

We zijn vanaf Waitomo naar Rotorua vertrokken en zijn gestopt om de Ruakuri Reserve Walk te lopen. Dit was een korte route van ongeveer 3 kwartier met watervallen en grotten, erg mooi! Het weer was helaas wat minder goed die dag, het was een beetje regenachtig.

Toen weer verder met de bus en onderweg had ik me ingeschreven voor een overnachting bij Tamaki Maori Village met een traditioneel Hangi dinner. Om 13:00 uur kwamen we aan in Rotorua en hadden we tot 15:30 uur vrije tijd. Ik ben op zoek gegaan naar een telefoon om de rest van mijn busreis verder te plannen. Dat was gelukt en toen ben ik een beetje Rotorua gaan verkennen. Uiteindelijk op tijd weer terug gelopen naar de bus omdat ik niet zo goed meer wist waar die stond, oeps! Gelukkig kwam ik nog een meisje uit de bus tegen die de weg kwijt was en toen hebben we na wat zoeken samen de bus terug gevonden. Daar nog even gechild met buschauffeur Diesel en mijn medereizigers.

Rond 16:00 uur was het eindelijk tijd om met de bus naar Tamaki Maori Village te gaan! Onderweg in de bus moesten we onze chief kiezen en we moesten gezamenlijk een lied instuderen. Dat liedje was: because I got high van afroman. Vraag me niet waarom, waarschijnlijk omdat wat gekke Amerikanen in de bus dat voorstelden. Typ het maar eens in op youtube, dan kun je lachen! Haha ik heb nog nooit zo'n kansloos lied gehoord! ;) Achja het was wel grappig om dit lied te zingen met z'n allen. We werden door onze twee gidsen verwelkomt met een traditioneel Maori lied. Daarna moesten wij ons mooie drugslied ten gehore brengen. ;) Dat ging nog best aardig. Ze vonden ons lied een originele en leuke keuze.

Hierna was het tijd voor onze high tea. Er was echt van alles! Thee, koffie, een soort warme donuts, slagroom, jam, chocoladekoekjes, vanillekoekjes, bananencake met kokos en gewone bananencake. Het was allemaal vers en heerlijk! Na de high tea was het tijd om onze spullen uit de bus te pakken en in ons huisje te zetten. We sliepen verdeeld in twee huisjes met elk twintig bedden. Ik was meteen in love! Zulke lieve en mooie huisjes. Er waren wel een aantal regels: je moest buiten voor de deur je schoenen uit doen en daarna pas naar binnen. Verder mocht je niet eten in de slaapzaal en niet op je hoofdkussen zitten. Hierna kregen we uitleg over alle tekeningen en figuren die te zien waren in onze slaapzaal. Dit was erg interessant. Toen gingen we naar buiten met onze gids om een Maori song te zingen. Die Maori taal is af en toe nog best lastig! Gitaar erbij en zingen maar! Daarna hebben we een spel gedaan waarbij we in een cirkel moesten staan met ongeveer anderhalve meter afstand van elkaar. We moesten, zonder naar rechts te kijken, steeds op hetzelfde moment een stok naar elkaar toe gooien. Je mocht alleen naar links kijken, omdat je die stok moest opvangen en je moest je eigen stok op goed gevoel door gooien naar degene naast je. Dat was best lastig! We telden wel steeds af met iedereen zodat we allemaal op hetzelfde moment zouden gooien en vangen. Het was ons bijna gelukt! Het was zeker leuk om te doen en natuurlijk veel gelachen als het mis ging! :)

Het was die dag heel bewolkt en het waaide erg hard. Af en toe regende het zelfs. Rond 19:00 uur begon de welkomstceremonie en kregen we in groepjes uitleg over de gebruiken en gewoontes van de Maori Cultuur. Het was die avond erg koud door de wind en regen dus ik had me zo warm mogelijk aangekleed, helaas was ik toch nog koud! De mensen die daar werken zijn echte diehards! Die stonden daar op blote voeten en alleen wat doeken om zich heen gewikkeld in de kou! Respect hoor! Daarna lieten ze zien hoe ze een hangi dinner bereiden in de grond. Ze graven eerst een kuil van ongeveer anderhalve lang en breed en ongeveer een meter diep. Dan stoken ze stenen heel heet en leggen die in de kuil, hierover heen leggen ze vochtige doeken. Dan leggen ze het vlees in rekken erop, omdat dat het langste moet garen, daarna gaan de rekken met groenten en aardappels erop. Dan vouwen ze de vochtige doeken erover heen en gooien er grond overheen. Het moet ongeveer twee tot vijf uur garen. Door de hitte van de stenen en de vochtige doeken wordt het eten gaar gestoomd.

Na anderhalf uur buiten gingen we gelukkig een warme ruimte binnen waar ze voor ons gingen zingen en de haka gingen doen. Dat was heel gaaf om te zien en te horen! Zo indrukwekkend en mooi. Toen was het eindelijk tijd om te eten!! Iedereen hongerig en blij! Alle tafels waren keurig gedekt en er waren twee buffet tafels met het traditionele Hangi dinner. Wauw! Het eten was echt heerlijk! Er was vis, boterzacht lamsvlees, kip, wortel, broccoli, zoete aardappel, jus, brood, aioli, sla en dressing. Ik heb twee keer opgeschept en kijk nu al uit naar oktober, dan ga ik dit nog een keer doen met mijn familie. Ik kan niet wachten! :) Na het hoofdgerecht was er ook nog een dessert tafel met pavlova, fruit, warme brownie, slagroom en custard. Ook weer om te smullen! Na het eten gingen we onze Maori song voor de hele groep zingen. Daarna gingen de mensen die niet bleven slapen weg en was het voor ons tijd om in de hot tubs te gaan chillen. Mooi in het warme water zitten en lekker wijntjes drinken met iedereen. Het was een zeer gezellige avond! Die nacht ook geen snurkers in mijn slaapzaal gelukkig! Het was muisstil met twintig mensen, heerlijk geslapen dus.

De volgende ochtend weer op tijd eruit voor het ontbijt en daarna om 9:00 uur weer terug met de bus naar centrum van Rotorua. We waren al om 9:30 uur in ons hostel maar konden pas om 14:00 uur inchecken...dus maar wachten en wat boodschappen gedaan samen met Susan. Later ingecheckt en ik kwam in een kamer met zes bedden maar zag geen schoon bed, dus ik ben terug gegaan naar de receptie en kreeg een andere kamer gelukkig. Hier stonden wel zestien bedden, maar uiteindelijk sliepen we er maar met z'n zessen, dus dat was wel lekker! De volgende ochtend vertrokken mijn vijf kamergenoten en die avond sliep ik alleen met vijftien lege bedden! Nice! :) Maandagavond ben ik met Dana naar de bioscoop geweest. Susan zou ook mee gaan, maar die was in slaap gevallen haha! Het was een interessante documentaire: hard to believe. Het ging over de orgaanhandel in China. Daar worden gevangen die de doodstraf hebben gekregen, door de regering neergeschoten en bestolen van hun organen. Hierdoor overlijden ze en worden hun organen verkocht aan mensen die ze hard nodig hebben. Echt erg! Ik wist dat helemaal niet. Leerzame docu dus. Die avond lekker pizza gegeten en wat drankjes gedaan in de bar. Dinsdagochtend afscheid genomen van Dana, die weer verder ging reizen.

Dinsdagmiddag met Susan op stap geweest. Eerst langs de drogist om blarenpleisters te kopen voor Susan en daarna op zoek naar de bushalte met busnummer drie. Een wat oudere dame gevraagd of ze wist waar deze bushalte was, maar ze had geen idee: ze gaat nooit met de bus. Ze vroeg waar we naar toe moesten. Wij wilden naar de Redwoods walk: ze zei stap maar ik, ik breng jullie wel even! Echt super lief! Haar man kwam toevallig uit Nederland, uit Nijkerk. Zelf kwam ze uit Engeland en woonde al meer dan veertig jaar in Nieuw-Zeeland. Nadat ze ons had afgezet, haar bedankt en afscheid genomen. Toen hebben we een hike van ongeveer een uur gelopen door het Redwoods bos. Hier staan allemaal hoge bomen met een rode stam. Het is heel bijzonder om dat te zien. Verder nog een aantal kleine riviertjes gezien. Het water is hier zo helder blauw, dat het bijna licht geeft. Erg mooi! Wat ik nog helemaal ben vergeten te vertellen is dat het in Rotorua erg apart ruikt doordat het een vulkanisch gebied is. Het is lastig uit te leggen maar het is een soort poepgeur ofzo, lekker is anders haha! ;) Ik zou zeggen kom het zelf ervaren en ruiken! Dan snap je wat ik bedoel.

Gelukkig op de terugweg wel de juiste bus kunnen vinden. Op naar de Polynesian Spa! Ik had in de bus twee kortingsbonnen gepakt waardoor we tien procent korting kregen op de entree. We hadden gekozen voor de natuurbaden. Er waren vijf baden met verschillende temperaturen. Het eerste bad was 36 graden en daarna was het volgende bad steeds twee graden warmer. Het warmste bad was 42 graden. Die was goed heet! Er was ook een bad van 38 graden met geothermisch mineraalwater. Dit water zou een reinigende en helende werking hebben op inwendige ontstekingen en irritaties van de huid. Het verlicht bijvoorbeeld de pijn bij reuma. Na een tijdje poedelen gingen we even een tosti eten en daarna weer chillen in de warme baden. We zijn helemaal tot rust gekomen en kwamen er wat verschrompeld uit haha! ;) We konden daarna lekker douchen en gebruik maken van de shampoo, bodylotion en handdoeken. Die bodylotion en shampoo roken heerlijk naar komkommer en munt. Weer helemaal zen naar ons hostel! Die avond wat borrels gedaan en samen pizza gegeten omdat Susan de volgende dag zou vertrekken met de bus.

Woensdagochtend Susan uitgezwaaid en ik ben verkast naar een hostel 300 meter verderop. Die was weer net wat goedkoper en ik wilde weer ergens anders slapen. 'S middags wat boodschappen gedaan en een potje poule gespeeld met een jongen uit mijn hostel. Het regende de hele dag dus ik had ook weinig zin om iets actiefs te ondernemen. Donderdag ben ik om 09:30 uur vertrokken richting Taupo. Onderweg gestopt bij de Redwoods walk, dus heb die nog maar een keer gelopen. Na een uurtje weer de bus in richting de Huka Falls. Een wild stromende rivier met een grote waterval. Wat een waterpower!

Net na de middag kwamen we aan in Taupo en in de bus had ik me ingeschreven om The Tongariro Alphine Crossing te gaan doen vrijdag. Ik had me ook ingeschreven voor de sail barbary, waarom ik dacht dat dit na mijn laatste boottripje een goed idee was, geen idee! Maarja ik had wel zin in wat gezelligheid. Je mocht je eigen drinken meenemen en aan boord kreeg je pizza. Ik had witte wijn meegenomen en om 19:00 uur vertrokken we met twee zeilboten vanuit de haven. We hebben de zon zien ondergaan achter de bergen, prachtig! Helaas werd de zee daarna wat onrustiger en gingen we op en neer. Ik dacht: nee niet weer! Ik zat wel aan de goede kant van de boot, de hoge kant. Totdat we van richting veranderden, toen zat ik opeens schuin naar beneden heel dicht bij het water. Ik moest mijn tas, wijn en mezelf dus heel goed vasthouden! Het was ook best koud op de boot en er waren dekens aan boord. Al snel had ik er twee gepakt en die heb ik de hele tijd lekker om gehouden. Het was een gezellig boottochtje met drankjes, pizza en muziek, maar ik was heel blij toen ik de haven weer zag! Deze keer mijn wijn en pizza binnen gehouden gelukkig. :) Rond 22:30 uur was ik weer terug in mijn hostel en toen maar met de mijn bedje in gegaan. Mijn wekker stond al om 05:00 uur voor de volgende ochtend!

Vrijdagochtend om 05:30 uur vertrokken met de bus. Warme kleding aangetrokken, genoeg eten en water mee en sportschoenen aan. The Tongariro Crossing is een hike van 19,4 km. Eerst wilde ik hem niet gaan doen, maar iedereen die ik sprak zei dat het echt de moeite waard was! Dus toch maar gegaan. Achteraf gezien ben ik blij en trots dat ik hem helemaal heb uitgelopen! Het was af en toe net of je op de maan liep, heel gek! De omgeving is vulkanisch en dus redelijk zwart met veel bergen. Ik ben om 7:00 uur begonnen en ben om 16:00 uur aangekomen bij de bus. Ik heb er dus negen uur over gedaan en tussendoor wel 100 pauzes gehouden haha.
Er was constant een koude wind aanwezig waardoor het moeilijk te bepalen was of je nou beter met of zonder jas aan kon lopen. Van het lopen en de zon kreeg je het warm, maar de wind was erg koud.

Ik heb heel wat steile bergen beklommen om vervolgens weer net zo steil af te dalen. Dit was soms best eng, aangezien ik een beetje hoogtevrees heb. Je moet ook steeds goed blijven opletten waar je loopt, omdat er allemaal grote stenen op het pad liggen. Hierdoor kun je makkelijk je enkel verzwikken of breken onderweg.

Net toen ik dat kale landschap zat begon te raken zag ik de drie prachtige groene en blauwe meren. Ik stond bovenop de berg en moest toen nog weer naar beneden, een hele uitdaging! Je gleed namelijk makkelijk weg met je schoenen. Ik heb heel veel foto's gemaakt tijdens deze hike omdat het allemaal zo mooi was! Ik heb ook wat filmpjes gemaakt zodat jullie delen van de route kunnen zien. Het laatste deel van de route had heel veel trappen en was bijna alleen maar afdalen. Daarna nog een heel stuk door het bos gelopen voordat ik eindelijk het eindpunt had bereikt! Het was zeker de moeite waard, maar wel zweten en afzien. Daarnaast is dit a once in a lifetime thing to do and never again! :p De vier dagen na deze hike heb ik spieren in mijn billen en benen gevoeld, waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden! Ik was zo stijf en had spierpijn, ik kon amper normaal lopen of een trap op.

Ik had gepland om drie nachten in Taupo te blijven en had alvast twee nachten geboekt. De derde nacht moest ik naar een ander hostel. Er was die zaterdag blijkbaar een Summer Festival, waar ik niks vanaf wist. Hier kwamen zo'n 15.000 mensen op af en dat betekende dat alles was volgeboekt in Taupo! Shit, nu was ik dakloos voor één nacht! Bij het eerste hostel binnen gestapt of ze alsjeblieft nog één slaapplek hadden voor zaterdag op zondag. Gelukkig was er een annulering en kon ik deze tweepersoonskamer krijgen! Mooi een tweepersoonsbed, eigen douche en toilet. :) kost wat, maar dan slaap je in ieder geval niet op straat. Ik was er blij mee!

Zondagochtend weer om 9:30 uur vertrokken richting River Valley. Onderweg weer de welbekende toiletstop en supermarktstop. Daarna nog een stop van twee uur waar je een hike kon doen naar een waterval, deze hike duurde wel anderhalf uur! Ik had nog steeds spierpijn, net als vele anderen in de bus. We zijn met een groep van 20 mensen lekker gaan chillen en lunchen in het gras. Het was heel mooi weer, dus kon ik meteen wat ontwitten haha! ;) Ik zat in het gras en dacht dat er een rups naast me lag. Dit bleek een cocon te zijn en na een kwartiertje kroop er een mot uit, bijzonder om te zien.
Even later gestopt om een waterval te bewonderen, dit was maar tien minuutjes lopen en dat was prima te doen met spierpijn! Eind van de middag kwamen we aan in River Valley. Er was hier alleen een rivier, een hostel, een wasmachine, een droger, drank en spelletjes. Er was geen telefoonbereik en Wifi. Die avond borrels gedronken en spelletjes gedaan met de hele groep. Dat was gezellig! Ik bleef twee nachten in River Valley, geen idee waarom! Dat had ik vooraf zo gepland. Ver afgesloten van de bewoonde wereld in the middle of nowhere. Wel mooi rustig daar.

Maandag vertrok iedereen weer met de bus naar de volgende bestemming en bleef ik alleen achter. Uit verveling ben ik maar mijn was gaan doen en daarna heb ik jagerbombs gedronken met de barcrew. Eind van de middag kwam de nieuwe groep reizigers aan. 'S avonds had ik me opgegeven om in de eetzaal te eten. Daar had de bazin heerlijk lamsvlees, aardappels met kruiden, zoete aardappels, pastasalade en groenten voor ons klaargemaakt. Daarna gingen we weer borrelen en spelletjes doen.

Dinsdagmiddag was het tijd om naar Wellington te gaan. Onderweg weer een aantal stops gemaakt en pas om 19:00 uur in Wellington aangekomen, een zeer winderige stad! Daar kregen we gelukkig een coupon voor een gratis warme maaltijd. Spullen op de kamer gedumpt en naar de kelder om te eten. Daar kregen we porkpie. Dat is een hartige taart met vlees, aardappels, saus en bladerdeeg. Het zag er niet zo lekker uit maar het smaakte zeer goed!

Woensdagochtend vertrok iedereen weer van mijn kamer en kwamen er weer leuke nieuwe mensen. Ik had een goeie klik met een jongen uit Engeland, het was alsof we elkaar al jaren kenden! Best bizar maar zeker gezellig!
Ik had nog een coupon gekregen voor een gratis maaltijd bij aankoop van een drankje. Dus mooi makkelijk: weer niet koken! We gingen met onze kamergenoten samen beneden eten. Dit keer stond er wrap met kip en groenten op het menu. Weer erg lekker! Daarna gingen we chillen op de kamer en besloten we te gaan beerpongen in de kelder. Onze team naam was Dutch courage, ik was Dutch en hij was courage. Het was hilarisch! Ik had nog nooit beerpong gespeeld, maar voor een eerste keer ging het best goed! We hebben twee keer gewonnen en één keer verloren. De kroeg van ons hostel zat in de kelder, even voor jullie beeldvorming. Toen kwam ik drie meiden tegen die ik in Taupo had ontmoet. Na het beerpongen gingen we gezellig op stap met z'n allen. Wat hebben we een lol gehad!
De volgende ochtend ging die Engelse jongen helaas weer verder met de bus naar het Noorder eiland. Ik heb hem uitgezwaaid en we hebben contactgegevens uitgewisseld. We gaan elkaar waarschijnlijk over een paar weken weer zien, dus dat is wel tof!

Woensdag en donderdag heb ik weinig uitgevoerd want het regende de hele dag. Ik heb alleen wat boodschappen gedaan en foto's op mijn blog en Facebook gezet. Vrijdag tot en met zaterdag was het heerlijk weer. Ik ben toen wat door de haven gelopen en ben naar het Te Papa Museum geweest. Hier kon je meer te weten komen oorlogsgeschiedenis van Nieuw-Zeeland en de dieren die hier leven. Daarnaast kon je ervaren hoe een aardbeving voelt. Het hele huis ging schudden en er viel van alles om, het was best eng! Het was een leerzame middag in het museum, echt een aanrader!

Donderdagavond zou Guns N' Roses een concert geven in Wellington, je raadt het al: alles was weer volgeboekt en ik had geen slaapplek. Haha oeps! Woensdagmiddag al naar het YHA hostel gelopen om alvast voor vrijdag tot maandag een slaapplaats te regelen. Toen op hoop van zegen woensdagavond gevraagd of ik nog een nacht kon blijven in het hostel waar ik al zat. Gelukkig kon dat! Blij! Bijna weer dakloos.. ;) lucky me!

Maandagochtend vroeg vertrokken met de bus en op naar de boot. Het Zuider eiland verkennen! Dit was wel weer genoeg leesvoer voor jullie dacht ik zo! ;) veel leesplezier! Ik heb ook nieuwe en jaloersmakende foto's geupload, dus die kunnen jullie zo lekker gaan bekijken.

Een wat bewolkte groet vanuit Nelson,