Pahia, Auckland, Hot Water Beach en Waitomo

28 januari 2017 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Kia Ora allemaal,

Mijn laatste blog is alweer anderhalve week geleden geschreven dus het hier is weer een nieuwe! Ik heb me goed vermaakt de afgelopen tijd. Ik vind het erg leuk om jullie reacties op mijn blog te lezen! :) Zo weet ik ook of jullie het nog een beetje interessant vinden wat ik meemaak en schrijf haha.

Ik was gebleven bij de activiteiten die ik in Pahia ging doen. Maandag ben ik met de boot meegegaan en zijn we langs verschillende eilanden gevaren. Ik moest al om 8:00 uur bij de boot zijn en kwam daar nog twee Nederlandse stellen tegen uit Zeeland. Het was een soort kleine speedboot waarmee we gingen varen, dus we gingen lekker snel!

Het was heerlijk weer om met de boot weg te gaan. Wat is de natuur toch prachtig hier in Nieuw-Zeeland! Adembenemend mooi gewoon. Onderweg ook nog wat pinguïns in de zee zien zwemmen en allerlei verschillende vogels gezien. We zijn ook langs zwarte, vulkanische eilanden gevaren. Heel apart om dat te zien, want er groeien daar weinig tot geen planten. Uiteindelijk zijn we bij een eiland gestopt en daar kon je de berg op zodat je van een geweldig uitzicht kon genieten. We hadden daar een half uurtje voor en dat was nog een hele klim! Onderweg ben ik even gestopt om op adem te komen en om wat foto's te maken. Toen toch maar besloten om weer terug naar beneden te gaan en niet helemaal naar de top te gaan. Ik was halverwege de berg en toen hoorde ik onze boot toeteren voor vertrek, shit! Ik ben zo snel als ik kon naar beneden gelopen en heb gezwaaid naar onze kapitein zodat ze mij niet zouden vergeten. Oeps, bijna mijn boot gemist en achter gelaten op een onbewoond eiland. Maar hé, iemand moet de laatste zijn haha! ;)

Daarna zijn we doorgevaren naar Urupukpuka Island en daar hebben we een wandeling gemaakt van zes kilometer lang. Dat was een pittige wandeling vond ik. Het was een erg heuvelachtig gebied, dus je moest steeds een berg op en weer af. Met vier fitte vijftigers die vaak wandelen, viel dat voor mij niet helemaal mee! :) gelukkig maakte de natuur, stilte en het uitzicht een hoop goed. Ik was blij met de afwisseling van zon en schaduw, daardoor was het wat beter vol te houden. Aan het einde van de route kwamen we ook nog een paar honderd schapen tegen en moest je alle schapenkak ontwijken op het pad haha. Weer een ander soort uitdaging ;)

De boot zou om 12:15 uur vertrekken en we waren allemaal wel een beetje bang dat we de boot zouden missen. We hebben het tempo erin gehouden en uiteindelijk hebben we er 1 uur en 3 kwartier over gedaan, een kwartier voor tijd waren we weer bij de boot. Yes! Wat was ik blij toen ik die boot zag! :) Toen zijn we weer terug gevaren naar Pahia. Dit keer hadden we een grotere en luxere boot dan de heenweg. Top geregeld dus! Die middag heb ik wat boodschappen gedaan en lekker in de tuin bij mijn hostel gezeten.

Dinsdag zou ik om 9:30 uur 's ochtends opgehaald worden bij mijn hostel om te gaan kajakken. Ik zat keurig klaar maar er kwam niemand, dus ik dacht al dat ze me vergeten waren. Bleek dat ze me de verkeerde tijd hadden doorgegeven en toen werd ik pas om 10:45 uur opgehaald. Ik ging kajakken met een groep van tien mensen en een gids. Ik zat met een Australisch meisje samen in een kajak. Ik zat achter, wat betekende dat ik moest sturen met mijn voeten. Dit ging me niet heel goed af, ik heb onderweg zo'n beetje elke boom of brug geraakt die we tegenkwamen, haha oeps! Gelukkig zijn we niet omgeslagen! We zijn eerst een stuk over rivier gaan peddelen en daarna zijn we tussen allemaal bomen die in het zoute water groeien gevaren. Dat was heel gaaf en ook lekker even in de schaduw. Onderweg hebben we nog een hele familie aalscholvers in een boom bekeken. Je kon heel dichtbij ze komen met je kajak, ze zijn gewend aan dagelijks bezoek van kajakkers. Ze hadden ook jongen, dus het was gaaf dat je zo dichtbij ze kon komen! De boom waar ze in wonen was trouwens helemaal wit van de schijt haha! Schijtvogels ;)
We zijn doorgegaan naar de Haruru Falls en daar hebben we wat foto's gemaakt. Toen zijn we aan land gegaan om pauze te houden. Onze gids had van alles meegenomen: chips, repen, koekjes, water en pakjes drinken. Daarna zijn we in een uurtje weer terug gepeddeld naar het beginpunt.

Woensdag ging ik naar Cape Reinga, dat is het Noordelijkste puntje van het Noorder eiland. Ik moest al om 7:15 uur klaarstaan en werd om 7:30 uur opgehaald met de bus. Daarna zijn we een uurtje later gestopt om een korte boswandeling te maken. Verder zijn we gestopt bij een kleine bakker en supermarkt zodat je lunch kon kopen. Toen zijn we in een paar uur doorgereden naar het strand. Daar hebben we met de hele bus een menselijke piramide gebouwd en er een foto van gemaakt. We hebben ook nog schelpen gezocht, dit waren een soort mosselen. Deze kon je schoonmaken in het zeewater en later thuis koken en opeten. Dat heb ik niet gedaan omdat ik schelpdieren niet echt lekker vind om op te eten.

Het was heel gaaf om met de bus over het strand te rijden! Ik wist niet eens dat het mogelijk was. We moesten ook nog een stukje door het water en zand rijden om bij de prachtige zandduinen te komen. Willy, onze buschauffeur, gaf flink gas zodat we niet vast kwamen te zitten. Toen konden we allemaal een bodyboard pakken uit de bagageruimte van de bus en was het tijd om te gaan zandboarden! We kregen een korte uitleg van Willy hoe het moest en dat je vooral je board heel stevig moest vasthouden met beide handen. Als je wilde remmen moest je dat met je voeten doen. Toen gingen we met z'n allen de zandduin op naar boven. Die was best hoog! Het was nog een hele klim naar boven. Je ging per twee naast elkaar naar beneden van de zandduin. Ik zat naast Kyla in de bus dus wij gingen samen naar beneden omdat we het allebei wel spannend vonden. Toen ik eenmaal op mijn buik op mijn board lag bovenaan die duin wilde ik niet meer naar beneden, het was zo hoog! Ik moest het doen van mezelf en het was heel gaaf om te doen! Je gaat met ongeveer 40 km per uur naar beneden en daar eindig op een zandvlakte met een laagje water. Het ging zo snel en het zand zat echt overal, maar ik had het niet willen missen! Kyla en ik zijn maar één keer naar beneden gegaan, toen vonden we het wel mooi geweest en hebben we gekeken naar de rest van de groep. Het was erg warm die dag en wij hebben nog wat foto's gemaakt voordat we weer verder gingen.

Toen gingen we dan eindelijk naar het Noordelijkste puntje van het Noorder eiland: Cape Reinga. Wauw! Wat een geweldig uitzicht weer! Daar nog meer geweldige foto's geschoten en een uurtje later weer terug naar de bus. In de bus heeft Willy ons een Maori song geleerd en dat moesten we later zingen in het restaurant waar we fish and chips gingen eten. Dat was vooral heel grappig om te doen en we hebben heerlijke vis gegeten. We waren rond 18:30 uur weer terug in Pahia.

Donderdag zou ik om 14:30 uur weer terug gaan met de bus naar Auckland. Ik wilde eigenlijk nog wel graag dolfijnen zien dus ik had voor die ochtend een boottrip geboekt van 9:00 tot 13:00 uur. Dat bleek achteraf gezien niet zo'n goed idee... :( Het was die ochtend niet zo goed weer en erg bewolkt. We zouden die dag naar de hole in the rock varen en langs nog wat eilanden. Onderweg zouden we dan dolfijnen zien. Eenmaal op de boot merkte ik dat de zee nogal onrustig was en de kapitein zei dat hij niet zeker wist of we naar de hole in the rock zouden gaan omdat dat van het weer afhing. Ik zat achteraan op de boot in het overdekte gedeelte en voelde me binnen een half uur nogal beroerd! Ik dacht dat het misschien beter was om in het midden van de boot te gaan zitten. Dit hielp helaas niet. De boot ging twee meter op en neer en ook nog heen en weer! Ik was nog maar een uur op die boot en mijn ontbijt lag alweer achterstevoren in zo'n kotszakje. Toen moest ik nog 3 uur op die boot zitten! Ik heb toen een tijdje buiten op het achterdek gezeten en daarna voelde ik me iets beter. De zee werd weer wat rustiger gelukkig. We zijn uiteindelijk niet eens naar de hole in the rock geweest omdat de zee te wild was. Dat vond ik niet zo erg haha!

Na een paar uur zagen we een grote groep dolfijnen zwemmen met jongen. Wat een mooie beesten, ze sprongen steeds uit het water. Ik heb gelukkig dus wel dolfijnen gespot! Toen zijn we aangekomen bij waar je van de boot af kon gaan. Ik ben lekker binnen op de boot gebleven, gelukkig maar! Een kwartiertje later begon het heel hard te regen en kwam iedereen drijfnat terug aan boord. Ik was lekker droog gebleven :) toen zijn we weer terug gevaren naar Pahia en heb ik mijn bagage opgehaald bij mijn hostel.

Om 14:30 uur ben ik met de bus naar Auckland vertrokken. Onderweg nog wat boodschappen gedaan bij de supermarkt en toen ben ik 1 nachtje in Auckland gebleven. Vrijdagochtend om 8:30 uur ben ik met de bus naar Hot Water Beach gegaan. In de bus zat ik naast Dana, een vrouw uit San Francisco. Onderweg zijn we weer gestopt bij een supermarkt om boodschappen te doen voor het avondeten. Dana en ik hadden besloten om samen een salade te maken voor die avond. Uiteindelijk ook maar 1 portie fish and chips samen gedeeld. Verder heb ik in de bus Susan uit Ierland ontmoet en nog een Nederlandse jongen. We zijn die middag, nadat we ingecheckt hadden bij ons vakantiepark, nog naar het strand gereden met de bus. Daar hebben we de cathedral cove walk gedaan van ongeveer 2 uur. Weer geweldige stranduitzichten en prachtige natuur! Je had er eigenlijk gewoon bij moeten zijn, zo onbeschrijfelijk mooi is het hier! Maar hé, it's never too late to add it on your bucketlist and then just gooo!!! :D

Die avond sliepen met z'n vieren in een glamptent, dat was weer eens wat anders dan een huisje of kamer. Het was heel tof, maar ook heel erg koud. Ik had een aantal lagen kleding aan, twee dekens, sokken aan en ik had het nog super koud! Die avond gezellig met z'n vieren fish and chips met salade gegeten en daarna zijn we naar het strand gegaan. Dat is een vulkanisch strand, daar staat Hot Water Beach bekend om. Als je rond 19:00 uur 's avonds of heel vroeg in de ochtend naar het strand gaat is het eb en moet je een schepje meenemen. Wij waren wat later door alle gezelligheid. We waren rond 21:00 uur op het strand en daar komt warm water uit de grond als je een kuil graaft. Je graaft dan een kuil en maakt er een soort dijkje omheen. Zo kun je in je eigen zwembadje met warm water chillen. Eerst geloofde ik er niks van, maar het is echt waar! Het is heerlijk warm water en op sommige plekken is het heet en kun je niet eens blijven staan. Het was echt heel tof om te doen! In de zomer zitten er hier honderden mensen op het strand in hun zelfgegraven poedelbadje. Weer een hoogtepuntje dus en een must do als je ooit naar Nieuw-Zeeland gaat! :)

De volgende ochtend zijn we alweer om 07:30 uur vertrokken richting Waitomo. Onderweg hebben we een mooie wandeling gemaakt over hangbruggen en door de oude goudmijnen.
In Waitomo sliep ik in een huisje. Er was 1 tweepersoonsbed en die had ik! Ik heb heerlijk geslapen! Hier heb ik geen activiteiten gedaan omdat ik lekker een rustig dagje wilde. 's Avonds zijn we wat biertjes gaan drinken bij de lokale Curly's bar, dat was erg gezellig! De volgende dag zijn we rond 9:00 uur weer vertrokken richting Rotorua. Daar gaat mijn volgende reisblog weer verder, want ik heb alweer genoeg geschreven voor nu dacht ik zo! ;)

Tot slot nog: ik heb het hier prima naar mijn zin en ontmoet elke dag weer nieuwe mensen. Iedereen is heel open en altijd wel in voor een leuk gesprek. Daardoor maak je in de bus, in de hostels en op straat heel makkelijk contact! :)
De jaloersmakende en prachtige foto's zal ik zo snel mogelijk posten bij mijn reisblog. :)

Een zonnige groet vanuit Taupo!

Liefs Bianca

1. Marcia:
    28 januari 2017
    Nou Bi je kan wel een reisboek gaan publiceren als je terug bent, wordt zeker een bestseller! Leuke verhalen en ben blij om te lezen dat je het zo naar je zin hebt, YOU GO GIRL
  2. Anny Timmermans Bisschop:
    28 januari 2017
    Weer een mooi verhaal! Als ik dit zo lees word ik erg nieuwsgierig naar de foto's. Geniet maar lekker. Groetjes uit 't Veld.
  3. Bert Bisschop:
    28 januari 2017
    Mooie verhalen weer. De boot horen toeteren, licht in paniek en zwaaiend de berg afhollen. Ik zie het zo voor me, ha ha. Blijf genieten en schrijven natuurlijk.
    Groetjes Ome Bert.
  4. Milou:
    28 januari 2017
    Oh wat klinkt het toch top!!
    We videobellen snel weer!
    Liefs, Milou
  5. Lisette smit laarhoven:
    28 januari 2017
    Jeetje Bianc echt heel leuk leuk om te lezen kijk al uit naar je volgende blog!! Have fun <3
  6. Ad Borst:
    Mooie verhalen Bianca.
    Doet me weer terugdenken aan mijn vakantie in New Zealand (al meer dan 30 jaar geleden). Zou best nog wel een keertje terug willen.
    Veel plezier daar!
    Groetjes Ad
  7. Zusje:
    Leuke blog weer zus! Heel veel plezier nog! Xx
  8. Jose:
    29 januari 2017
    Ontzettend leuk om te lezen Bianca je kan er wat van, geniet er lekker van.
  9. Nel Sepers:
    29 januari 2017
    Hoi Bianca,
    Goed te lezen dat je zo geniet van het mooie Nieuw Zeeland en zoveel leuke mensen ontmoet.
    Groeten van buuf uit 't Veld.
  10. Guus:
    1 februari 2017
    Hoi Bianca, leuke verhalen, veel plezier nog tijdens je reis en hou ons op de hoogte.

Gr. Guus